Hyppää sisältöön

Mikä vaikuttaa hakemuksesi käsittelyaikaan?

Suurin osa hakemuksista käsitellään odotettavissa olevassa käsittelyajassa. Odotettavissa olevan käsittelyajan näet kutakin hakemusta käsittelevältä sivulta ja käsittelyaikalaskurista.

Jos haet oleskelulupaa, EU-rekisteröintiä tai kansalaisuutta, voit seurata hakemuksesi käsittelyn etenemistä Kamu chatbotin avulla. Kamu tarkistaa hakemuksesi edistymisen niiden hakemusten joukossa, joilla on sama asiatyyppi ja käsittelyperuste. Lue lisää sivulta migri.fi/chat.

Saat päätöksen todennäköisimmin odotettavissa olevan käsittelyajan sisällä, kun täytät hakemuksen huolellisesti ja liität hakemukseen kaikki vaaditut liitteet.

Oman hakemuksen tilannetta ei kannata verrata muihin, koska käsittelyaika vaihtelee sen mukaan kuinka paljon selvittämistä hakemus vaatii.

Käsittelyaika voi olla pidempi, jos

  • sinulta joudutaan pyytämään lisäselvityksiä
  • hakemuksesi on puutteellinen
  • sinut joudutaan kutsumaan haastatteluun
  • olet pyytänyt luvan edellytyksistä poikkeamista

Joskus käsittelyyn liittyy toisen viranomaisen tehtäviä, jolloin käsittelyaika voi olla pidempi. Tällaisia ovat esimerkiksi työ- ja elinkeinotoimiston osapäätös ja edustuston järjestämät haastattelut. Maahanmuuttovirasto ei voi vaikuttaa muiden viranomaisten odotusaikoihin.

Jos työnantajasi pitää toimittaa työehdot hakemukseesi 

Käsittelyajan laskeminen alkaa vasta siitä, kun työnantajasi on toimittanut työehdot hakemukseesi, vaikka olisit jo käynyt tunnistautumassa.

Jos käsittely kestää arvioitua kauemmin, sinun ei tarvitse olla yhteydessä virastoon

Jos odotettavissa oleva käsittelyaika on ylittynyt, sinun ei tarvitse olla yhteydessä Maahanmuuttovirastoon. Hakemuksesi on käsittelyssä ja sinuun ollaan tarvittaessa yhteydessä. Jos olet tehnyt hakemuksen sähköisessä asiointipalvelussa, näet hakemuksesi tilanteen kun kirjaudut sähköiseen asiointipalvelu Enter Finlandiin.

Jos olet hakenut oleskelulupaa, EU-rekisteröintiä tai kansalaisuutta, voit pyytää uuden käsittelyaika-arvion sähköpostitse osoitteesta migri@migri.fi. Lisää sähköpostiisi asiakasnumerosi.

Jos olet turvapaikanhakija ja laissa säädetty käsittelyaika on ylittynyt, lähetämme sinulle ilmoituksen hakemuksesi käsittelyn viivästymisestä ja viivästymisen syystä sekä uuden aika-arvion. Muussa tapauksessa voit tarvittaessa tiedustella hakemuksesi käsittelyaikaa Maahanmuuttovirastosta. Lue ohjeet tiedustelun tekemiseen: migri.fi/paatoksen-odottaminen

Muista, että tiedustelut eivät nopeuta hakemuksen käsittelyä

Otamme sinuun yhteyttä, jos hakemukseen tarvitaan lisäselvityksiä. Muussa tapauksessa kuulet meistä vasta, kun päätös tehty. Odota siis rauhassa.

Voit yleensä seurata hakemuksesi käsittelyä Kamu chatbotin ja automaattiviestien avulla.

Puhelintiedustelut ja käynnit palvelupisteissä eivät nopeuta asian käsittelyä.