Lisäselvitysten lähettäminen ja muutoksista ilmoittaminen
Ilmoita kaikista hakemukseesi vaikuttavista muutoksista Maahanmuuttovirastoon. Kerro esimerkiksi, jos menet naimisiin tai saat lapsen.
Kerro muutoksista suomen-, ruotsin- tai englanninkielisellä kirjallisella ilmoituksella. Ilmoitus voi olla vapaamuotoinen, mutta sinun on päivättävä ja allekirjoitettava se.
Lisäselvitysten lähettäminen
- Jos olet tehnyt hakemuksen Enter Finland -verkkopalvelussa, lähetä lisäselvitykset vain Enter Finlandin kautta.
-
Ohjeissa neuvotaan miten liitteet lisätään:
- Jos olet tehnyt paperihakemuksen, lähetä lisäselvitykset vain kirjeenä tai salattuna sähköpostina Maahanmuuttoviraston Securemail-palvelussa.
- Jos kuitenkin haluat tuoda asiakirjasi henkilökohtaisesti, voit tehdä sen Maahanmuuttoviraston palvelupisteeseen sen aukioloaikana. Laita asiakirjasi kirjekuoreen ja pudota se postilaatikkoon.
Kirjoita selvitykseesi asiakasnumero ja asiasi diaarinumero, jotta tiedämme, kenen asiaan liitteet kuuluvat.
Voit luottaa siihen, että asiakirjasi päätyvät hakemuksesi liitteiksi ilman, että tarkistat sen jälkikäteen puhelimitse.
Lähetä Maahanmuuttovirastoon vain sellaiset lisäselvitykset, jotka haluat liittää meidän käsittelemäämme asiaan. Lähetä muiden viranomaisten, kuten poliisin pyytämät asiakirjat suoraan heille.
Ilmoita virastoon, jos yhteystietosi muuttuvat
Jos osoitteesi, puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi muuttuvat hakemuksen käsittelyn aikana, ilmoita muutoksista heti Maahanmuuttovirastoon.
- Jos olet jättänyt sähköisen hakemuksen, muuta yhteystietosi Enter Finland -verkkopalvelussa. Lähetä uudet yhteystietosi myös Lähetä lisätietoa -toiminnon kautta.
- Jos olet jättänyt hakemuksesi paperisena, ilmoita muuttuneista yhteystiedoista lomakkeella (pdf, 247 kt). Lähetä lomake virastoon postitse.
Jos sinulla ei ole hakemusta vireillä Maahanmuuttovirastossa, sinun ei tarvitse olla yhteydessä Maahanmuuttovirastoon. Jos asut Suomessa ja osoitteesi muuttuu, tee muuttoilmoitus Digi- ja väestötietovirastoon. Saamme sitä kautta tiedon yhteystietojesi muutoksesta.
Pitääkö nimenmuutoksesta ilmoittaa?
Jos sinulla ei ole lupa- tai kansalaisuushakemusta vireillä, sinun ei tarvitse ilmoittaa nimenmuutoksesta Maahanmuuttovirastolle.
Jos sinulla on oleskelulupakortti, oleskelukortti tai muukalaispassi ja teet nimenmuutoksen, sinun pitää hakea uusi kortti tai passi uusilla nimitiedoilla nimenmuutoksen rekisteröinnin jälkeen.
Jos sinulla on lupa- tai kansalaisuushakemus vireillä ja muutat nimeäsi, ilmoita siitä Maahanmuuttovirastolle.
- Jos asut Suomessa ja teet nimenmuutoksen, ilmoita siitä Digi- ja väestötietovirastoon, jossa nimenmuutos rekisteröidään. Ilmoita nimenmuutoksesta myös Maahanmuuttovirastolle.
- Jos asut ulkomailla tai sinulla ei ole vielä asuinpaikkaa Suomessa ja teet nimenmuutoksen, hanki uusi kansallinen passi uusilla nimitiedoilla ja esitä se Maahanmuuttovirastolle.
Miten ilmoitan nimenmuutoksestani Maahanmuuttovirastoon?
Jos olet jättänyt hakemuksesi verkkopalvelussa, muuta yhteystietosi Enter Finland -verkkopalvelussa.
Jos olet jättänyt hakemuksesi paperisena, ilmoita muuttuneista yhteystiedoista sähköpostilla migri@migri.fi
Kanssahakijana olevan lapsen on täydennettävä kansalaisuushakemusta, kun hän täyttää 18 vuotta
Kun kansalaisuushakemuksessa kanssahakijana oleva lapsi täyttää 18 vuotta eikä hakemukseen ole tehty vielä päätöstä, hänen on täydennettävä kansalaisuushakemus itseään koskevaksi.
Täydentäminen tarkoittaa sitä, että kanssahakija täyttää kansalaisuushakemuslomakkeen KAN_1. Täytetty hakemus tulee toimittaa Maahanmuuttovirastoon, esimerkiksi postitse.
Maahanmuuttovirasto lähettää täysi-ikäiseksi tulleelle kanssahakijalle kirjeen, jossa häntä kehotetaan täydentämään hakemus itseään koskevaksi. Kirjeessä annetaan määräaika, jonka kuluessa täydentäminen on maksutonta.
Lue lisää
- Oleskelulupakortin uusiminen
- Oleskelukortin uusiminen
- Muukalaispassin uusiminen
- Usein kysytyt kysymykset: Muutokset elämäntilanteessa
- Passin uusimisesta löydät lisää tietoa poliisin verkkosivuilta.